volg ons op facebook

  • Connect us today Tel +32 (0) 11 446001

Transport datamanagement voor alles wat te maken heeft met Tachografen.

Rij- en rusttijden vrachtauto en touringcar


Dagelijkse rusttijd
- Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust
- Mag gesplitst worden in 2 of 3 perioden:
- 1e keer minimaal 3 ononderbroken uren
- 2e keer minimaal 9 ononderbroken uren
- Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, minder dan 11 uur (compensatie vereist, max. drie keer per week)
- Meervoudige bemanning: minimaal 8 uur (periode 30 uur)


Wekelijkse rusttijd
- Normaal per week: periode van 45 uur aaneengesloten rust
- Verkorte wekelijkse rust:
- Op standplaats minimaal 36 uur, mits compensatie
- Buiten standplaats minimaal 24 uur, mits compensatie


Dagelijkse rijtijd
- Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks)
- Normaal: maximaal 9 uur
- Maximaal 2 x per week: 10 uur


Ononderbroken rijtijd
- Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten
- Mag worden vervangen door  1onderbreking van minimaal 15 minuten gevolgd door een tweede                   - onderbreking van 30 minuten (totaal minimaal 45 minuten)

 

Wekelijkse rijtijd

-Mag niet meer bedragen dan 56 uur


Twee wekelijkse rijtijd
- mag niet meer bedragen dan 90 uur

 

Inspectie Transport En Leefomgeving

Regelmatig uitlezen

Uitleestermijn bestuurderskaart verruimd

Voor het uitlezen van de gegevens van de digitale tachograaf treedt per 1 januari 2013 een wijziging op. De huidige bestuurderskaarten voor de digitale tachograaf kunnen meer registraties bevatten dan de kaarten van eerste uitgifte bij de start van de digitale tachograaf in mei 2006.

hoe vaak uitlezen

Volgens de huidige Regeling tachograafkaarten moet de bestuurderskaart 1 x per 3 weken worden uitgelezen en de tachograaf in het voertuig met behulp van de bedrijfskaart 1 x in de 3 maanden. Per 2013 worden deze termijnen gewijzigd in 1 x per 28 dagen voor de bestuurderskaart en 1 x per 90 dagen voor de digitale tachograaf zelf.

Informatie kan verloren gaan

Natuurlijk mogen de gegevens vaker worden uitgelezen. Door het niet tijdig uitlezen kan informatie verloren gaan omdat de eerder geregistreerde informatie wordt overschreven.

Pas gebeurd

GELDROP - Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft dinsdag op de A67 bij Geldrop een 25-jarige vrachtwagenchauffeur uit Ekeren (BelgiĆ«) op de bon geslingerd omdat hij te lang achter het stuur had gezeten. Volgens de tachograafschijven had hij de afgelopen drie dagen slechts 4.35 uur, 4.20 uur en 6 uur gerust. Ook kwam de man na elf dagen achtereen werken niet aan zijn verplichte wekelijkse rust.Doordat de chauffeur onvoldoende rust nam, telde de tachograaf de rij-uren door op een en dezelfde dag. Omgerekend kwam de Belg aan een 'dagelijkse' rijtijd van 32 uur. De man kreeg een rijverbod van 24 uur en een boete van maar liefs € 5746 euro. Dat heeft het KLPD woensdag bekendgemaakt.De chauffeur moest stoppen omdat hij het inhaalverbod voor vrachtwagens negeerde. De chauffeur liet de politie nog een verlofbrief zien, maar die bleek later vals. De boete is ter plaatse door zijn werkgever betaald.

Right sidebar 2

Tekst right sidebar 2

(rightsidebar)